Loading...

ACT

Bekijk hierboven de inleidende video!

Wat is ACT en wat kan het voor jou betekenen?

ACT is een vorm van gedragstherapie. Je leert vaardigheden om een rijk en zinvol leven te creëren en tegelijk de pijn te aanvaarden die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt. We leven massaal op de automatische piloot: onbewust, in vastgeroeste patronen, gestuurd door onze gevoelens en gedachtes. Hierdoor draaien we rond in cirkels en in ergere gevallen ontwikkelen we klachten.

Met ACT ontwikkel je een bewuste kijk op jezelf en je leven, je leert vaardigheden waarmee je de impact van lastige gevoelens en gedachtes kunt verminderen en kunt gaan leven naar wat echt belangrijk voor je is. Hierdoor ben je zelf steeds meer in staat om je eigen levensgeluk te creëren.

De sleutel tot levensgeluk in ACT is psychologische flexibiliteit. Psychologische flexibiliteit bestaat uit drie kernprocessen:

Kernproces 1: Doen wat je wilt
Kernproces 2: Effectief omgaan met gedachtes en gevoelens
Kernproces 3: Bewuste aandacht voor het hier en nu.

Onderstaande video's geven je een quickstart om met ACT aan de slag te gaan!

0A Basisvideo
Thematische video's
0B Je mentale conditie op peil houden
Thematische video's
1A Doen wat er toe doet – Inleiding
Kernproces 1
2A Open naar gedachtes en gevoelens – Inleiding
Kernproces 2
3A Bewuste aandacht voor het hier en nu – Inleiding
Kernproces 3